Saturday 31 May 2014

Tiada Lagi Senggugut & Kulit Lebih Cantik



Assalamualaikum..

Apa khabar korang, mesti ada sesetengah dari korang kena senggugut setiap bulan kan..ada yang kena teruk sampai sejuk2 biru2 tangan kaki.. ada yang kena mcm cirit birit.. ada yang kena mcam nak patah tulang pinggang.. ada juga yang sesetengah tu kena sakit skit2 je.. ada jugak yang kena jarang2.. bulan ni kena bulan depan xkena..



Meh Sue citer macam mana nak elakkan Senggugut ni dengan Shaklee..


Sebelum tu kita kenali dulu apakah itu senggugut

Senggugut atau PMS (Premenstrual dysphoric disorder /dysmenorhoea) merupakan sakit yang datang ketika hais seoramg wanita mula akil baligh.

Apakah jenis-jenis senggugut?

Ada dua jenis senggugut iaitu Senggugut Primer (Primary Dysmenorrhea) dan Senggugut Sekunder (Secondary Dysmenorrhea).
  • Senggugut Primer disebabkan oleh bahan kimia semulajadi yang dipanggil Prostaglandin di mana ianya dihasilkan oleh lapisan permukaan rahim (uterus).
  • Senggugut Sekunder pula adalah disebabkan oleh wujudnya sel endometrium di luar rahim ( endometriosis ) dan berlaku pendarahan di dalam perut, atau jangkitan kronik yang menyebabkan senggugut datang. Kebiasaannya pada usia lanjut dan berlanjutan sepanjang kedatangan pendarahan haid.

Simptom-Simptom

Terdapat lebih dari 200 simptom PMS, tetapi hanya tiga simptom yang paling menonjol iaitu mudah terganggu, ketegangan, dan kemurungan. Simptom sebenar dan tahapnya berbeza antara seseorang wanita dengan wanita. Kebanyakan wanita dengan sindrom PMSmengalami hanya sedikit dari masaalah tersebut. Simptom berikut juga boleh berlaku ketika PMS:
  • Kembung Perut
  • Kejang Perut
  • Payu dara bengkak atau sensitif
  • ketegangan atau bimbang (anxiety)
  • Masalah tidur (insomnia)
  • Sakit sendi atau otot
  • Pening kepala
  • Lesu
  • Jerawat
  • Hayunan perasaan (Mood swings)
  • Peningkatan masalah kulit sedia ada, dan pernafasan (contoh, alahan, jangkitan) atau masalah mata

CARA-CARA MELEGAKAN DAN MENGATASI SIMPTOM SENGGUGUT @ PMS

1. Pastikan badan anda panas iaitu dengan mandi air panas ataupun menekap perut dengan tuala yang telah dicelup ke dalam air panas. Ia membantu merehatkan otot-otot yang kejang.
2.  Tingkatkan pengambilan air untuk menambah kandungan cecair dalam badan. Elakkan kopi dan soda kerana ia boleh mengakibatkan masalah kembung yang memburukkan lagi keadaan.
3.  Bersenamlah semasa haid kerana ia merupakan langkah terbaik melegakan kesakitan. Gerakkan kaki sekerap yang mungkin (bukan dengan cara memaksa).
4.  Gunakan Hot Water Bag dan letak di bahagian perut. Ia amat melegakan.
5.  Teh juga boleh mengurangkan kesakitan. Air teh madu, contohnya, membantu menenangkan saraf-saraf dan melegakan kesakitan.
6.  Pengambilan suplemen seperti kalsium, zink dan vitamin mampu mengurangkan kekejangan, kembung dan simptom-simptom PMS yang lain.
7.  Pastikan anda tidur dengan nyenyak dan cukup.

Bagaimana Shaklee dapat membantu masalah PMS

Cadangan supplement Shaklee untuk masalah PMS adalah dengan mengamalkan GLA COMPLEX ,OSTEMATRIX dan B-COMPLEX.

GLA Complex
Mengandungi minyak borage, vitamin e dan juga minyak biji bunga matahari. Ia diformulasi dengan kaedah mudah diserap. Ia dapat menstabilkan hormon, membantu mengurangkan simptom PMS dan juga bagus utk wanita yang mengalami simptom menopause. Wanita yang mengalami masalah senggugut tidak dapat menukarkan asid linolenik dengan baik untuk menjadi GLA. Oleh itu, pengambilan GLA tambahan dapat meringankan simptom senggugut.
OsteMatrix
Sebelum haid bermula, paras bekalan kalsium dalam tubuh akan mulai menurun yang menyebabkan emosi tidak stabil dan lain-lain simptom seperti kekejangan dan rasa bisa-bisa. Oleh itu, pengambilan kalsium tambahan dapat mengawal turun naik perasaan dan simptom-simptom lain.
B-Complex
Telah terbukti menghasilkan kesan terbaik keatas senggugut. Vitamin B5 membantu mengurangkan rasa tertekan dan ia diperlukan oleh kelenjar adrenal. Vitamin B juga membantu meringankan tekanan, mencegah anemia dan ianya diperlukan utk semua fungi tubuh.

HARGA

GLA              (60 biji)    RM 91.25
B-COMPLEX   (120 biji)  RM 53.75
OSTEMATRIX (120 biji)  RM 61.00




Hubungi Saya :


Pn. Sue Esa
COD sekitar Kemaman
Courier World Wide
012 - 415 2251 (sms/whatsapp)
natural.healthy.life.me@gmail.com


No comments:

Blogger Tricks And TipsComment here